Jakelujuniorit Oy

Laakkonen on kaikilla mittareilla autokaupan suurin toimija Suomessa. Samalla se on rohkea edelläkävijä myös markkinoinnissa ja uusien palvelukonseptien lanseeraajana.

-Olemme nyt tehneet vuoden välein vaihtoautokampanjan, jossa olemme tarjonneet kaikille vaihtoauton ostajille 1 000 euroa, kun he tekevät kaupat määräaikaan mennessä. Kahden miljoonan euron kampanjaa markkinointiin laajasti televisioissa, radiossa, printissä ja verkossa, mutta sen keskeisenä elementtinä oli osoitteettomana suorana jaettu suuri mainosseteli, markkinointijohtaja Tea Koivisto kertoo.

Osoitteellista suoraahan autoalalla käytetään laajasti. Osoitteettomat suorat sen sijaan ovat harvinaisempia. Se on kuitenkin kokemuksemme mukaan erittäin toimiva, koska se on kustannustehokas ja koska Suomen Suoramainonnan työkaluilla myös osoitteetonta suoraa on mahdollista kohdentaa tarkoin halutuille alueille.

 

Laakkosen suoramainos huomattiin 90-prosenttisesti

Laakkonen toimii kaikkiaan 19 paikkakunnalla. Liikkeitä on peräti 28 ja edustuksessa on yhdeksäntoista eri automerkkiä. Tämän vuoksi kampanjakin oli massiivinen. Suoraa jaettiin lähes miljoona kappaletta liikkeiden toimintaympäristöissä Helsingistä Kajaanin.

-Kampanja tehtiin ensimmäisen kerran vuonna 2014 ja toisen kerran vuonna 2015. Jo ensimmäisellä kerralla tulokset olivat erinomaiset ja tänä vuonna ne olivat vieläkin paremmat. Olimme asettaneet kampanjalle äärimmäisen kovat myyntitavoitteet, joihin lähestulkoon pääsimme.

Vaikka suoramainoksena jaettua seteliä ei edes olisi tarvinnut tuoda mukana, hyvin monet asiakkaat todellakin tulivat seteli kädessään autoliikkeeseen, Tea Koivisto kertoo.

Tämä osoittaa, että kampanja oli huomattu. Samasta kertoo selkeästi myös kampanjan huomioarvon huikean hyvä tulos.

Kampanja oli huomattu yli 90-prosenttisesti ja siihen oli lähemmin tutustunut 50 – 60 prosenttia kampanjan kohteena olevista talouksista, Tea Koivisto sanoo.

 

Suuri seteli erottui edukseen

Laakkosella on edustuksessaan lähes kaikki Suomessa myytävät merkittävät automerkit. Silti vaihtoautot ovat konsernin kaikkein suuri brändi.

-Me myymme yli 20 000 vaihtoautoa vuodessa. Siksi tämäkin kampanja keskittyi vaihtoautojen kaupan vauhdittamiseen. Alkuvuoden hiljaisuudesta autokaupan alalla ei ollut tietoakaan, kun kampanja oli käynnissä tammi- helmikuussa. Suoramainoksena jaettu seteli oli huomattu ja kauppa kävi.

-Tärkeätä oli hyvä suunnittelu. Seteli oli kaksipuolinen. Toinen puoli tuhannen euron kaltainen ja toinen sisälsi oleelliset kampanjatiedot. Setelin koko oli niin suuri, että se varmasti erottui jaettavien mainosten joukosta.

Olemme todella tyytyväisiä SSM:n kanssa yhteistyössä tehtyyn kampanjaan, Tea Koivisto kiittelee.