Suomen Suoramainonta Oy - Uusimaa-Häme

Hyvä suunnittelu parantaa osumatarkkuutta ja lisää tehoa

Tärkeää tietoa jakelualue- ja kohderyhmäsuunnittelusta:

Kohderyhmän valinta on aina tärkeä päätös, mikä vaikuttaa ratkaisevasti kampanjatoimenpiteistä saatavaan tehoon ja hyötyyn.

SSM:n asiakasyhteyshenkilöillä on pitkäaikainen kokemus ja hyvä asiantuntemus alalta, mitä kannattaa myös kokeneen mainosammattilaisen hyödyntää. Annamme mielellämme arvokkaita vinkkejä, esim. paikallisesta näkökulmasta, jotta kampanjasi onnistuu. Saat tietoa myymäläkohtaisesti potentiaalisimmista jakelualueista, niin lähialueelta kuin myös koko asiointialueelta, vaikka huomioidessa hyvät kulkuyhteydet. Verkkokauppa-asiakas saa myös tietoa pääkohderyhmästä kuluttajista, joille verkon käyttö on aktiivista ja monipuolista, ja joiden ostokäyttäytyminen on impulsiivista. Hyvä suunnittelu takaa onnistuneen lopputuloksen.

Kohderyhmän valinta

Oikein valittu kohderyhmä on onnistuneen kampanjan perusedellytys.

Valittavissasi on eri vaihtoehtoja, joista tässä lyhyesti:

  • Asumismuodon mukaan: pientaloasunnot ja/tai kerrostaloasunnot
  • Sosioekonominen kohdistus: esim. lapsiperheet, eläkeläiset, varakkaat, jne.
  • Asuinalueen mukaan: kortteli, postinumero, kaupunginosa, taajama, kunta, lääni, myyntialue, jne.
  • * ) Ostokäyttäytymisluokituksen mukaan 
  • Tehdyn kampanja-analyysin perusteella
  • Atlas Planner asiakkaana esim. brändipreferointitiedon avulla. 

 

*) Ostokäyttäytymisluokitus:

Tilanteen vaatiessa, voit hyödyntää käytössämme olevia ns. ulkoisia tietolähteitä kuten perustilastoja ja valmista kuluttajasegmentointitietoa. Osoitteeton suorajakelu voidaan kohdistaa hyvin tarkasti, tapauskohtaisesti ja faktoihin perustuen.

Ostokäyttäytymisluokitus (OKL) segmentoi suomalaiset ostokäyttäytymisen, elämäntavan ja nettikäyttäytymisen ehdoilla. OKL perustuu TNS Gallupin ja Fonectan yhteistyössä rakentamaan ja jalostamaan tietoon, jonka tarkoitus on syventää asiakastuntemusta sekä auttaa markkinoinnin kohdentamisessa.

OKL:n tiedot on yhdistetty SSM:n digitaalisiin jakelualuetietoihin ja se on yhdistettävissä myös kaikkeen TNS Atlas-dataan, mitä kautta se voidaan hyödyntää mediasuunnittelun ammattilaisten apuna.

OKL-segmenttikäsikirja kuvaa jokaisen luokan erityispiirteet ja kertoo mm. luokan ostovoiman ja suhteellisen kulutuskyvyn, ostamisen brändiohjautuvuuden, ostokäyttäytymisen ekologisen orientaation, ostopäätösten impulsiivisuuden, rahankäytön kohteet  jne.