Jakelujuniorit Oy

Ruukki Construction Oy

  • Markkinajohtaja Suomessa
  • Euroopan kakkonen teräskattojen alalla
  • Myyntiverkosto 22 maassa
  • Myyntiä yli 40 maahan
  • Vuoden 2011 liikevaihto 757 miljoonaa €. 

 

Ruukki luottaa suoraan

Ruukki Construction Oy on vesikatteiden toimittajana ja urakoitsijana Suomen ylivoimainen markkinajohtaja ja teräskattojen toimittajana koko Euroopan kakkonen. Silti yritys on paikallinen ja lähellä jokaista suomalaista rakentajaa ja remontoijaa. Tätä korostaakseen Ruukki käyttää markkinoinnissaan osoitteetonta suoraa. Ruukki Construction Oy:llä on 26 kattomestaria eri puolilla Suomea. Näiden tehtävänä on palvella vanhojen omakotitalojen remontoijia. Organisaatio on viritetty nimenomaan palvelemaan kattavasti koko maata.

– Koska me olemme kansainvälinen toimija ja markkinajohtaja, meidät mielletään helposti suureksi ja etäiseksi. Sen vuoksi olemme tehostaneet suoramarkkinointiamme ja pyrimme tavoittamaan asiakkaamme osoitteettomalla suoralla, jota painetaan parhaimmillaan noin puolitoista miljoonaa kappaletta, kertoo markkinoinnin asiantuntija Anne-Maj Kesäläinen.

– Kokemustemme mukaan suora todella toimii. Sen vuoksi olemme jopa voineet vähentää esimerkiksi sanomalehti-ilmoitusten käyttöä. Suorasta on tullut tärkein taktinen markkinointivälineemme.

 

Asennuksia ja tapahtumia

Ruukin suoramarkkinoinnin kohderyhmänä ovat ennen muuta kaikki omakotitaloissa asuvat kattoremonttien teettäjät.

– Suoramainosten jakelun kohdentaminen juuri tähän haluttuun kohderyhmään on onnistunut hyvin ja vaste on ollut erittäin hyvä. Kohdentamisen työkaluna olemme käyttäneet SuoraNet –palvelua, missä olemme määritelleet jakoalueet tietyn säteen tai postinumeroiden perusteella ja valinneet sieltä kohteeksi pientalot.

– Aikaisemmin markkinoimme siten, että samanlainen suoramarkkinointikirje jaettiin valtakunnallisesti ja yhteydenotot ohjattiin keskitetysti kolmen henkilön yhteystietoihin.

– Ongelmana oli tällöin se, että kyseiset henkilöt kuormittuivat liikaa emmekä saaneet korostettua paikallisuusteemaa riittävästi.

– Sen vuoksi muutimme suorakirjettämme siten, että jokainen kattomestari saa omalle alueelleen oman suorakirjeen, jossa on hänen yhteystietonsa ja kuvansa. Samalla muutimme pienillä sanavalinnoilla viestiä aktiivisemmaksi. Tämä toimi ja on näyttänyt lisäävän asiakkaittemme keskuudessa paikallisen toimijan mielikuvaa.

Käytämme Ruukilla nykyisin lehti-ilmoitusten sijaan suorakirjeitä tapahtumia ja asennusnäytöksiä järjestäessämme. Näytökset ja tapahtumat ovat olleet paikallisesti suosittuja, joten siinäkin suoramainonta on ollut onnistunut valinta.

 

Vanhat keinot tepsivät yhä

Kokemustemme mukaan perinteinen suora on edelleen varsin toimiva ratkaisu.

– Usein ehkä liikaakin ajatella kaiken siirtyneen verkkoon. Yllätykseksemme aivan perinteinen irti leikattava palautekorttikin toimi hyvin jopa eteläisimmässä Suomessa. Epäilimme, että sellaista ei siellä suorakirjeeseen kannata liittää, koska kaikki hoidetaan internetissä, mutta näin ei ollut. Saimme kampanjasta suuren määrän vastauksia, vaikka kyse ei ollut edes mistään kilpailusta, Anne-Maj Kesäläinen kertoo.

Hänen mukaansa asiakkaat ovat jopa säästäneet suoramainosta pitkään ja palanneet sen kanssa, kun kattoremontti on tullut ajankohtaiseksi vasta useamman vuoden päästä.

– Varsinaisesti emme ole tehneet kampanjoihin liittyviä mittauksia, koska toistaiseksi meille on riittänyt se, että olemme vain todenneet niiden välittömän vaikutuksen myyntiin.

– Yleensä jakelu on viikonloppuna, minkä jälkeen keskiviikon - torstain aikana tulos on nähtävissä, Anne-Maj Kesäläinen kertoo.

Hänen mukaansa yhteistyö Suomen Suoramainonnan kanssa sujuu erittäin hyvin. Jakelut ovat toimineet kiitettävästi ja yhteistyö on erittäin aktiivista.